
 http://hij.sagepub.com/
Press/Politics

The International Journal of

 http://hij.sagepub.com/content/17/3/247
The online version of this article can be found at:

 
DOI: 10.1177/1940161212442956

 2012 17: 247The International Journal of Press/Politics
Papathanassopoulos, Susana Salgado, Tamir Sheafer and Carsten Reinemann
James Stanyer, Günther Lengauer, Rosa Berganza, Guido Legnante, Stylianos 

Frank Esser, Claes H. de Vreese, Jesper Strömbäck, Peter van Aelst, Toril Aalberg,
Comparative Study of Thirteen Television Systems

Political Information Opportunities in Europe: A Longitudinal and
 
 

Published by:

 http://www.sagepublications.com

 can be found at:The International Journal of Press/PoliticsAdditional services and information for 
 
 
 

 
 http://hij.sagepub.com/cgi/alertsEmail Alerts: 

 

 http://hij.sagepub.com/subscriptionsSubscriptions:  

 http://www.sagepub.com/journalsReprints.navReprints: 
 

 http://www.sagepub.com/journalsPermissions.navPermissions: 
 

 http://hij.sagepub.com/content/17/3/247.refs.htmlCitations: 
 

 What is This?
 

- May 29, 2012Version of Record >> 

 at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from  at Universiteit Leiden \ LUMC on October 7, 2013hij.sagepub.comDownloaded from 

http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/content/17/3/247
http://www.sagepublications.com
http://hij.sagepub.com/cgi/alerts
http://hij.sagepub.com/subscriptions
http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav
http://www.sagepub.com/journalsPermissions.nav
http://hij.sagepub.com/content/17/3/247.refs.html
http://hij.sagepub.com/content/17/3/247.full.pdf
http://online.sagepub.com/site/sphelp/vorhelp.xhtml
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/
http://hij.sagepub.com/


The International Journal of Press/Politics

17(3) 247 –274

© The Author(s) 2012

Reprints and permission:  

sagepub.com/journalsPermissions.nav

DOI: 10.1177/1940161212442956

http://ijpp.sagepub.com

442956 HIJ17310.1177/1940161212442956Esser 
et al.The International Journal of Press/Politics

1University of Zurich, Zurich, Switzerland
2University of Amsterdam, Amsterdam, Netherlands
3Mid Sweden University, Sundsvall, Sweden
4University of Antwerp, Antwerp, Belgium
5NTNU, Trondheim, Norway
6Loughborough University, Loughborough, United Kingdom
7University of Innsbruck, Innsbruck, Austria
8University Rey Juan Carlos, Madrid, Spain
9University of Pavia, Pavia, Italy
10National and Kapodistrian University of Athens, Athens, Greece
11New University of Lisbon, Lisbon, Portugal
12Hebrew University, Jerusalem, Israel
13Ludwig-Maximilians-University, Munich, Germany

Corresponding Author:

Frank Esser, University of Zurich, Institute for Mass Communication and Media Research (IPMZ), 

Andreasstrasse 15, 8050 Zurich, Switzerland 

Email: f.esser@ipmz.uzh.ch

Political Information 

Opportunities in Europe:  

A Longitudinal and 

Comparative Study of 

Thirteen Television Systems

Frank Esser1, Claes H. de Vreese2, Jesper Strömbäck3, 

Peter van Aelst4, Toril Aalberg5, James Stanyer6, 

Günther Lengauer7, Rosa Berganza8, Guido Legnante9, 

Stylianos Papathanassopoulos10, Susana Salgado11, 

Tamir Sheafer12, and Carsten Reinemann13

Abstract

This study examines the supply of political information programming across thirteen 

European broadcast systems over three decades. The cross-national and cross-

temporal design traces the composition and development of political information 

environments with regard to the amount and placement of news and current affairs 

programs on the largest public and private television channels. It finds that the 

televisual information environments of Israel and Norway offer the most advantageous 

opportunity structure for informed citizenship because of their high levels of airtime 

and a diverse scheduling strategy. The study contributes to political communication 

Research Article



248  The International Journal of Press/Politics 17(3)

research by establishing “political information environments” as a theoretically and 

empirically grounded concept that informs and supplements the comparison of 

“media systems.” If developed further, it could provide an information-rich, easy-to-

measure macro-unit for future comparative research.

Keywords

political information environment, comparative research, broadcast systems, incidental 

learning, news and public affairs coverage

This study contributes to a new line of research that has begun to establish that “infor-

mation environments” matter for news exposure and political knowledge in society. 

Until recently, most research on news consumption focused on individual-level factors 

arguing that citizens’ attention to political information is a matter of personal resources 

and motivation, like education and political interest. It is as if the research community 

implicitly assumed that contextual factors, such as the political information environ-

ment citizens belong to, do not matter. But news exposure and knowledge vary signifi-

cantly between different countries and there is good reason to believe that political 

information environments matter for the degree of news consumption and the level of 

citizen involvement in a society (Blekesaune et al. 2012; Jerit et al. 2006; Shehata and 

Strömbäck 2011).

Important milestone studies into this direction attempted to identify central differ-

ences between political information environments in the United States and Europe, 

and compared the United States first to Switzerland (Iyengar et al. 2009) and later to 

Great Britain, Denmark, and Finland (Curran et al. 2009). Both studies found that the 

public service–dominated European broadcast systems deliver higher levels of politi-

cal information in their nightly TV programs and foster greater knowledge of public 

affairs among viewers. The more market-driven and entertainment-centered television 

system of the United States, on the other hand, was shown to offer smaller amounts of 

hard news and to trigger less awareness for public affairs in the audience. However, 

there were not only differences in content but also in programming strategy. European 

television systems were found to be more successful in reaching broad sections of the 

audience, getting even “disadvantaged groups to join in the national ritual of watching 

the evening news” (Iyengar 2010: 283). This is mainly achieved by transmitting news 

programs at multiple times throughout the evening, making it more likely for viewers 

to encounter public affairs information (Curran et al. 2009).

The important studies by Iyengar et al. (2009) and Curran et al. (2009) rely on lim-

ited country samples and lack a cross-temporal, longitudinal component. This was 

corrected by a study by Aalberg et al. (2010), which compared the United States to 

five European countries over a twenty-year time span from 1987 to 2007. The most 

commercialized broadcast system, the United States, offered the leanest menu of polit-

ical information during prime time whereas the five democratic corporatist broadcast 

systems from Northern Europe demonstrated resistance to “subordinating the needs of 



Esser et al. 249

democracy to profit making” (Aalberg et al. 2010: 14). Our own study builds on the 

strengths of the analysis by Aalberg while also remedying some of its weaknesses by 

expanding the sample size from six to thirteen countries and the period under investi-

gation from twenty to thirty years. It also explores further central arguments developed 

by Iyengar et al. (2009) and Curran et al. (2009). Our larger country sample allows us 

to do so across all three media systems as classified by Hallin and Mancini (2004) 

instead of just the two as in the previous studies. Our study pursues four goals:

First, to describe the long-term development of the political information envi-

ronments in thirteen European broadcast systems based on systematic com-

parative data;

second, to explain differences in political information opportunities with con-

textual data stemming from media system, market, and policy research;

third, to assess the prevailing underlying trends and contrast them with com-

monly shared assumptions in the literature on this subject; and

fourth, to identify those national TV environments that provide the most favor-

able opportunity structures to access political information at multiple points 

throughout an evening’s viewing experience.

Opportunity Structures in  

Political Information Environments

The functioning of democracy relies on an informed citizenship, but not all media 

systems provide the same kind of opportunity structures for high levels of information 

supply and consumption. The concept of opportunity structure is seldom used in 

media research (for exceptions, see, Gamson 2004a, 2004b; Whiting and Stanfield 

1972) although it allows context-sensitive analysis of the “openings, barriers and 

resources” of national media systems for informed citizenship (Eisinger 1973: 12). 

Drawing on Tarrow (1994: 85), we define opportunity structures as access points in 

the political information environment that provide incentives for people to enter the 

news discourse. These windows of opportunity can be small or large, offering either 

high obstacles or multiple options for becoming and staying informed. Differences in 

the size and number of these opportunity windows are assumed to affect the ability of 

audiences to access and generate social capital resources (Maloney et al. 2000).

If windows of opportunity refer to the availability of political information, then the 

frequency with which political information is made available in an information envi-

ronment is an important macro-structural condition for political learning (Delli Carpini 

and Keeter 1996; Prior 2007). We see the “political information environment” as a 

mediated public space through which political information flows. Despite policy ini-

tiatives to open up for cross-border television (e.g., from the European Commission) 

and the emergence of transnational networks (such as Euronews or BBC World), the 

primary political information environment is still a territorially enclosed space within 

the boundaries of the nation state (Price 2002). It is a space that often has distinct lin-

guistic and cultural characteristics, one that is underpinned by a series of normative 



250  The International Journal of Press/Politics 17(3)

expectations about the role and function of the media, and one that is regulated accord-

ing to a set of guidelines. In all national political information environments, television 

plays a crucial role. Television has been at the heart of national political and cultural 

life in many democracies for much of the latter half of the twentieth century. In Robin’s 

words, television has “assumed a dual role, serving both as the political public sphere 

of the nation state, and as the focus for national cultural identification” (2009: 109). 

Although viewership is declining slightly, television is still the main and preferred 

source of political information for citizens. In a recent Eurobarometer survey, 67 per-

cent of EU citizens sampled preferred to get their political information from television, 

compared to 45 percent from newspapers, 29 percent from radio, and 27 percent from 

the Internet (2009).

We define political information environment as the quantitative supply of news and 

public affairs content provided to a national audience by routinely available sources. 

For the purpose of this study, we will focus on the single most widely used source of 

political news in Europe, television. This televisual information environment tends to 

be dominated by certain program genres, chief among them conventional newscasts, 

but also news magazines, political talk shows, as well as discussion and interview 

programs. The amount, mix, and timing of these shows can produce a favorable or 

unfavorable opportunity structure for political information provision and consump-

tion. Favorable opportunity structures are determined not only by the sheer volume of 

information programs but also by their extensive distribution throughout the TV 

schedule, their integrative placement between popular shows, and their allocation to 

an attractive timeslot. Such a programming strategy offers the best chance of reaching 

and engaging “inadvertent” audiences. These are viewers who had not planned on 

watching the news but cannot help encountering them while awaiting delivery of their 

favorite entertainment program (Robinson 1973: 426). The ability of capturing inad-

vertent audiences is said to be a defining characteristic of European public service 

television because news programs are broadcasted more frequently during times of 

peak viewing, thus assuring that even less motivated citizens encounter the news 

(Curran et al. 2009; Iyengar et al. 2009). The democratic value of reaching inadvertent 

audiences was first recognized by Blumler (1970: 83), who praised it as a smart “trap” 

for catching and educating the politically uninterested. The central theoretical under-

pinning of the trap effect is incidental learning (Schoenbach 2008; Schoenbach and 

Lauf 2002). Today, its relevance can be illustrated with the concept of the “monitorial 

citizen” who scans rather than reads the information environment, and who engages in 

surveillance rather than purposeful information-gathering (Schudson 1998: 310). 

Multiple program slots provide better opportunities for monitorial citizens to perform 

their civic role.

The second theoretical foundation for our contextual analysis is the structure-

conduct-performance paradigm with roots in industrial organization theory. Its appli-

cation to media markets is discussed and approved in the media economics literature 

(Wirth and Block 1995) and the comparative broadcast systems literature (D’Haenens 

and Saeys 2007). The basic assumption of the structure-conduct-performance para-

digm is that structural features of the systemic, economic and political context 



Esser et al. 251

determine the market conduct of broadcasters, and that this conduct in turn determines 

media performance. Put differently, the programming strategies of TV broadcasters 

(conduct) determine the frequency and length of their news and current affairs output 

(performance), which constitutes a core component of the national political informa-

tion environment (McQuail 1992, 2010).

Our study is interested in identifying those macro-level structural factors that 

account for cross-national differences in the size and shape of information opportunity 

windows in Europe. This aspect has received little attention in the predecessor studies 

by Iyengar et al. (2009), Curran et al. (2009), and Aalberg et al. (2010) – all of which 

focus more on the relationship between political information supply and citizens’ 

demands. Put differently, previous studies were more interested in the effects of politi-

cal information environments on citizens whereas we are more interested in their 

antecedents.

Antecedents that will help explain differences and similarities in European political 

information opportunities come from three macro-level areas: media systems research, 

media markets research, and media policy research.

Comparing Political Information Environments

We start from the general observation that the changing nature of the European televi-

sion landscape is characterized by an increase in the number of channels, the decline 

of public service broadcasting monopolies, and a transition to “dual” systems with 

public and private sectors side by side. The implications for political communication 

environments shall be investigated by developing several hypotheses that posit rela-

tionships between structure and performance from a systems-oriented, market-

oriented, and policy-oriented perspective.

With regard to media systems research, our starting point will be the tripartite clas-

sification by Hallin and Mancini (2004) that has also come to use for differentiating 

broadcast systems (Puppis, d’Haenens, and Saeys 2007; Terzis 2007). They argue that 

southern European “polarized pluralist” systems are characterized by a low-circulating 

newspaper press and high popularity of television viewing. The audiences’ greater 

preference for watching TV over reading papers has far-reaching consequences in 

these countries. In an effort to capture and keep large audiences, southern European 

television channels are expected to focus more heavily on mass-appealing, entertainment-

oriented programs that are also attractive to advertisers. The data reported in Table 1 

identifies Greece, Italy, Portugal, and Spain as falling into this category: little preference 

for newspapers (column 10), high preference for TV (column 9), and a programming 

philosophy that attracts high levels of advertising (column 8). “Savage deregulation” 

of the broadcast sector in these countries meant that commercial channels were intro-

duced without any obligations regarding public affairs coverage, and that public chan-

nels ceased being public entities because they were made dependent more and more on 

advertising revenue (see Hallin and Mancini 2004: 124-26). We therefore expect these 

broadcast systems—all characterized as “polarized pluralist” by Hallin and Mancini—

to air fewer political information programs than, specifically, Northern European 



2
5
2
 Table 1. Structural Parameters of Televisual Political Information Environments

1

2

3

4 5

6 7

8 9 10

 

All Public Channels: Revenues in 

2007 from . . .

Columns

Launch Years 

of the Two 

Largest Public 

Channels 

Content-

Analyzed

Launch Years of 

the Two Largest 

Private Channels 

Content- Analyzed

Number of 

Competing 

Domestic 

Free-to-Air 

Channels in 

2007a

All Public 

Channels: 

Accumulated 

Market Share 

in 2007b

All Public 

Channels: 

Change in 

Market Share 

to 1995

Household Fee, 

Public or State 

Funds

 

Advertising, 

Commercial 

Enterprises

Adspend for 

Television Sector 

as Percentage of 

Total Adspend 

(2007)c

Average TV 

Viewing per 

Person in 

Minutes/Day 

(2007)

Newspaper 

Circulation 

per 1000 

Adults (2007)

Austria 1955 (ORF1) 

1961 (ORF2)

2003 (ATV) 3 44% –20% 48% 52% 22% 149 332

Belgium 

(Flemish)

1958 (BRT1/

Een) 1977 

(BRT2/Canvas)

1989 (VTM) 3 40% +17% 64% 36% 36% 170 161

Germany 1954 (ARD) 

1965 (ZDF)

1984 (RTL)  

1985 (SAT.1)

21 48% +8% 86% 14% 26% 208 283

Great Britain 1936 (BBC1) 

1964 (BBC2)

1955 (ITV1)  

1982 (C4)

20 50% –4% 81% 9% 27% 218 307

Greece 1967 (ET1) 

1968 (ET2/ 

 NET)

1989 (Mega)  

1989 (Antenna)

9 16% +7% 93% 7% 46% 248 131

Israel 1968 (C1)d 1993 (C2)  

2002 (C10)

3 7% –15% 92% 8% 36% 220 583

Italy 1954 (RAI1) 

1954 (RAI2)

1980 (Canale5) 

1982 (Rete4)

16 42% –6% 50% 50% 52% 230 103

Nether- 

lands

1951 (Ned1) 

1964 (Ned2)

1989 (RTL4)  

1995 (SBS6)

15 31% –8% 68% 32% 20% 186 270

Norway 1960 (NRK1) 

1996 (NRK2)

1988 (TV Norge) 

1992 (TV2)

9 41% –2% 95% 5% 21% 145 571

Portugal 1957 (RTP1) 

1968 (RTP2)

1992 (SIC)  

1993 (TVI)

4 29% –16% 76% 24% 56% 210 67

(continued)



 
2
5
3

1

2

3

4 5

6 7

8 9 10

 

All Public Channels: Revenues in 

2007 from . . .

Columns

Launch Years 

of the Two 

Largest Public 

Channels 

Content-

Analyzed

Launch Years of 

the Two Largest 

Private Channels 

Content- Analyzed

Number of 

Competing 

Domestic 

Free-to-Air 

Channels in 

2007a

All Public 

Channels: 

Accumulated 

Market Share 

in 2007b

All Public 

Channels: 

Change in 

Market Share 

to 1995

Household Fee, 

Public or State 

Funds

 

Advertising, 

Commercial 

Enterprises

Adspend for 

Television Sector 

as Percentage of 

Total Adspend 

(2007)c

Average TV 

Viewing per 

Person in 

Minutes/Day 

(2007)

Newspaper 

Circulation 

per 1000 

Adults (2007)

Spain 1956 (TVE1) 

1965 (TVE2)

1990 (Antena3) 

1990 (Tele5)

6 37% –16% 10%c 90%c 43% 223 106

Sweden 1956 (SVT1) 

1969 (SVT2)

1987 (TV3)  

1991 (TV4)

13 36% –15% 93% 7% 20% 157 436

Switzerland 

(German)

1953 (SF1) 

1997 (SF2)

1994 (TeleZüri)e 

1995 (TeleBärn)e
2 35% –1% 62% 38% 16% 139 338

Sources: European Audiovisual Observatory; Television International Key Facts by IP; Israeli Audience Research Board; World Association of Newspapers.

a. Excluding foreign channels, local channels and smaller digital channels.

b. Note that Germany, Great Britain, Spain, Sweden, and Switzerland launched additional thematic public channels whose market shares are included in 2007 data.

c. These Spanish figures are from 2005. A funding reform in 2007 led to a revenue ratio of 51% (public funds) to 49% (advertising) in 2009.

d. Israel has only one public TV channel.

e. There are local channels. Since Switzerland had no nationwide commercial TV channel in the years analyzed (one went bankrupt before 2007 and another was founded after 2007), 

we coded the two largest local channels.

Table 1. (continued)



254  The International Journal of Press/Politics 17(3)

“democratic corporatist” systems where TV is tailored less to the interests of the 

advertising industry (hypothesis 1).

Another argument developed by Hallin and Mancini (2004) is that transnational 

processes like liberalization, marketization, and technological change are unavoidable 

and anonymous forces that are driving all media systems in the same direction of the 

liberalistic model (McQuail 2004). In fact, Papathanassopoulos and Negrine’s (2011) 

study of European broadcast systems reports “greater similarities than had existed 

previously” in TV performance (p. 19). We therefore conclude that a thirty-year analy-

sis of political information supply across European television markets should show a 

growing convergence, with its various national developments merging around one 

transnational trend line (hypothesis 2).

Besides systems convergence there is market convergence. This refers to the widely 

shared assumption that the introduction of private, “for-profit” broadcasters has 

brought an increase in commercial orientation within the national television systems. 

The thesis of market convergence predicts that public service broadcasters will aban-

don their information programming profile and adopt scheduling and programming 

strategies from their new, audience-winning commercial competitors (Meier 2003; 

Siune and Hulten 1998). Yet empirical support for such a race to the bottom has been 

hard to establish. In fact, comparative studies across EU member states (Hajok and 

Schorb 1998) and across U.S. local markets (Belt and Just 2008) found no support for 

it. Thus, contrary to commonly held expectations but in line with trends reported in the 

study by Aalberg et al. (2010), we expect the arrival of commercial competitors to 

actually enlarge the supply of political information (hypothesis 3).

Another factor of the market structure that is assumed to influence the supply of 

political communication is market competition (Bagdikian 2004; McManus 2009). 

The competition data in Table 1 (column 3) allows us to distinguish two groups of 

markets, one with fewer than 10 and one with more than 10 directly competing domes-

tic terrestrial channels. Political economy literature leads us to expect that lower 

degrees of competition will correlate with higher levels of news and current affairs 

programming (hypothesis 4).

A further prominent factor is ownership. As found in previous studies, we expect 

public broadcasters to air larger amounts of political information programs than pri-

vate broadcasters (hypothesis 5a), not least because of the Reithian mission “to inform, 

entertain and educate.” We further expect private channels, if they air political infor-

mation at all, to rely more heavily on cheaper-to-produce genres like “news in brief,” 

“political talk,” or “discussion shows”; public service broadcasters, by contrast, are 

expected to rely more on fully fledged, conventional “newscasts” and longer “news 

magazines” (hypothesis 5b). However, in line with the convergence hypothesis stated 

above, we expect a shift over time in public channels from more expensive to cheaper 

program genres, thereby moving into the direction of private channels (hypothesis 5c).

A related factor is funding, and we expect differences in the performance of public 

channels depending on their dependence on advertising revenues. The funding infor-

mation in Table 1 (columns 6–7) leads us to expect that the public channels in Austria, 

Italy, and Spain air more advertiser- and audience-appealing entertainment programs 



Esser et al. 255

(because of their high dependence on commercial income) and offer only below-

average levels of news and current affairs programs (hypothesis 6).

The third sphere of influence, besides systemic and market parameters, refers to 

media policy. Government regulatory policies either aim to shield broadcasters from 

market influences (as in the case of public service channels), or to oblige them to strike 

a balance between their commercial interest and the broader public interest (as in the 

case of private channels that are under public supervision or subject to license evalua-

tions) or to correct the deforming impact of unrestrained market forces on performance 

on fully commercialized channels (with policy interventions to rectify market failure). 

In several European countries, the government keeps its distance from broadcasters, 

grants them a fairly high degree of autonomy, restricts itself to setting broad frame-

work conditions, and otherwise relies on self-regulation and internal control. This, for 

example, is true in Great Britain and Germany. But there are countries where a more 

active regulatory approach prevails (Israel, Norway), or where—after a long phase of 

savage deregulation—drastic corrective changes where initiated that have led to 

noticeable changes in the profile of individual channels or broadcast organizations 

(Greece, Portugal, Spain). In line with the structure–conduct–performance model, we 

expect policy-related leverage on structure to ultimately influence performance, here 

in the form of traceable dynamics in the political information supply (hypothesis 7).

We conclude with an open Research Question. A great achievement of European 

TV systems is said to be how they allure inadvertent audiences into the news discourse 

by frequently airing political information on the most popular channels so that it is 

almost inevitable that audiences will encounter a newscast at some point (Bennett and 

Iyengar 2008; Curran et al. 2009; Iyengar 2010). The United States is presented as the 

counterexample where ABC, CBS, and NBC air their newscasts simultaneously. 

However, we believe that these authors’ characterization of the European situation is 

an overgeneralization. We will use our sample of thirteen European countries to exam-

ine whether this supposedly diverse approach is indeed standard practice in Europe, or 

whether there are different types of scheduling practices, some rich and diverse (“typi-

cally European”) and others reduced and concentrated (“typically U.S.-American”).

Method

This study focuses on TV news and news-related current affairs broadcasts in different 

countries over time. Data from the following thirteen countries is included in the 

analysis: Austria, Belgium,1 Germany, Great Britain, Greece, Israel, Italy, the Netherlands, 

Norway, Portugal, Spain, Sweden, and Switzerland.2 The periods under investigation are 

the years 1977, 1987, 1997, and 2007. We opted for a straightforward approach that 

would enable highly similar data collection and coding in all countries. For each year, 

one constructed week3 was coded for the two most widely watched public service 

channels, and additionally (if applicable) for the two most widely watched commercial 

channels of each country at the time. The most widely watched channels are usually 

“generalist” channels that cater for the whole population and follow a universal pro-

gram strategy of which political information programs are an important component. In 



256  The International Journal of Press/Politics 17(3)

most European societies, TV news is still regarded as a reputational good, and “gen-

eralist” channels (both private and public) use their information program portfolio to 

maintain a serious image that gives them legitimacy in a public debate that is often 

critical of their performance. Our analysis disregards the increasing number of “spe-

cialist,” thematic channels that aim at smaller audiences (like children, sports fans, 

hobby cooks, movie lovers) and have no ambition in the news business. For an over-

view of the included channels, see Table 1.

“Political information supply” was operationalized as the availability of news and 

current affairs programs on these channels. This information was collected from TV 

guides that we obtained online or via national archives. The following program genres 

were included in the analysis: conventional “newscasts,”4 longer “news magazines,”5 

“political interview/discussion/or talk shows”6 as well as “news in brief.”7 We excluded 

popular talk shows, soft news programs, political satire programs, and nonperiodic 

reports as they are not “political” in a traditional, narrow sense. It is worth reiterating 

that we are interested in the “opportunity windows” that generalist, full-service chan-

nels in the various countries offer to their audiences so that they encounter political 

information. We therefore measured the length and frequency of information programs 

but not their actual content. We are thus interested in the potentiality of national TV 

audiences to “jump” (or monitorial citizens to “fall”) into the political information 

discourse. Our study is not concerned with possible differences in the quality of pro-

gram content—a point we will revisit in the Conclusion.

The unit of analysis is the individual program broadcasted in prime time and mea-

sured in minutes. Prime time is defined as the period from 6:00 P.M. to 12:00 A.M. and 

only minutes in that time frame are included. Within this six-hour prime-time window, 

there are cross-national differences as to when “peak” prime time is, and we will 

account for such differences in the interpretation of our results where relevant. It is also 

important to note that for commercial channels a percentage of the time was deduced to 

exclude time spent on advertisements. These and other decisions on the actual program 

time are obviously rough estimations, but were taken after careful considerations, dili-

gent background research, and close interaction with country experts.

Results

When we speak in the following of “political information supply” in the thirteen 

broadcast systems, we refer to the cumulative length of newscasts, news magazines, 

news in brief, and political interview/discussion/talk shows per average week on the 

two largest public and the two largest private channels with a general-interest program 

profile between 6:00 P.M. and midnight. In addition to the raw number in minutes, 

Table 2 is accompanied by a chart that depicts the national trend lines graphically. To 

make the chart easier to read, we used “smoothed” lines based on cubic spline inter-

polation. This is a statistical technique offered by Microsoft Excel that is recom-

mended for “crowded” graphs (for details, see Klasson 2008). This technique reduces 

fluctuation to show a smoother pattern without much distortion since the lines still 

pass exactly through each data point (1977, 1987, 1997, 2007). Another advantage of 



Esser et al. 257

this technique is that it does not force a universal curve function (like linear, logarith-

mic, or polynomial regression lines) onto thirteen very different national dynamics. 

We used this function also for Table 4.

The data in Table 2 demonstrate that at no point in the thirty-year history do the 

country patterns of political information supply match the country groupings of Hallin 

and Mancini’s (2004) media system typology. In particular, the developments of 

Portugal, Greece, Spain, and Italy run counter to the stereotype of a diminished supply 

in the South; neither in 1977 nor in 2007 did the “polarized pluralist” systems cluster 

at the bottom of the league (see Table 2). Instead, we must conclude that there is no 

direct, short-cut relationship between system type (structure) and airtime for political 

information programs (performance). We thus reject hypothesis 1 and acknowledge 

that the story must be more complex.

Hypothesis 2 expected growing convergence of information supply levels because 

of similar external influences onto European broadcasters. To test whether the various 

national developments are indeed merging, we examined the degree in variability 

across the thirteen trend lines. A suitable indicator for variability is the “coefficient of 

variation,” which represents the ratio of the standard deviation to the mean in each 

decade.8 As can be seen from the bottom row of Table 2, the Variation Coefficient fell 

slightly from 35 percent in 1977 to 23 percent in 1997 (indicating growing conver-

gence) before variation grew again to 33 percent in 2007. We nonetheless conclude 

that the general trend hints more to convergence than divergence. This becomes par-

ticularly obvious when the public channels are singled out (see Table 4). Public chan-

nels in Europe have become more and more alike in their information supply as 

indicated by the falling Variation Coefficient from 32 percent (1977) to 22 percent 

(2007) in the bottom row of Table 4. This can be read as further evidence that hypoth-

esis 2 is supported.

Yet there are still huge cross-national differences, which warrant a more detailed 

analysis. Hypothesis 3 addresses the question of whether the introduction of commercial 

channels had expanding or compressing effects on the lengths and frequencies of politi-

cal information programs. As can be seen from the “Average” trend line in Table 2 (and 

the bold black line in the accompanying chart) as well as from the individual country 

lines, the development clearly goes toward enlargement. The steepest increase occurred 

between the mideighties and midnineties when commercial TV stations began enter-

ing European TV markets. Instead of the marginalizing of political information pro-

gramming we see growth, and instead of commercial channels promoting a race to the 

bottom we see extension. The introduction of commercial channels has led to a growth 

of information supply. This confirms previous findings by Aalberg et al. (2010) and 

supports hypothesis 3 about the positive impact of commercial TV.

The cross-national differences depicted in Table 2 warrant further observations. In 

1977, the three countries starting with the highest level of information supply on their 

leading channels were Great Britain, Italy, and Germany. They are all part of the “first 

wave of deregulation” where the early introduction of commercial channels contrib-

uted to a larger overall number of available information programs until the early 1990s. 

Whereas early deregulation in these countries meant more channels and thus more 



258  The International Journal of Press/Politics 17(3)

Table 2. Political Information Supply on the Largest Public and Commercial TV Channels 

Combined (in Minutes), 6:00 P.M. to 12:00 A.M.

program options in the beginning, it also favored the emergence of an early equilibrium 

between public and private channels and a lack of big changes in programming in later 

phases. Another country warranting further commentary is Israel, which shows the 

highest cumulative information supply in Table 2. This country’s setting, develop-

ment, and culture have made it a “country of news junkies” (Ben-Rafael 2001) where 

being informed is a value in itself, debating public issues a national passion, and where 

news programs are the most watched genre on television (Katz 2009). In particular the 



Esser et al. 259

Table 3. Supply of Political Information Programs on Public Channels (top) and Commercial 

Channels (bottom) in Thirteen European Countries (in Minutes), 6:00 p.m. to 12:00 a.m.

new private channels (founded in 1993 and 2002) were eager to feed this appetite and 

provide an average of three hours’ prime-time news and analysis every day in the 

country’s many languages. A last country worth noting is Austria, which shows the 

lowest cumulative information supply in Table 2. It is one of only two European coun-

tries (together with Switzerland) where the public TV sector was never complemented 



260  The International Journal of Press/Politics 17(3)

by a sector of nation-wide commercial channels. Domestic commercial channels did 

not gain traction because of too small an advertising market, the powerful influx of 

foreign TV from same-language neighbor Germany, and a government’s media policy 

style that has been unambiguously skeptical of the virtues of private television (Trappel 

2010). From the case of Austria, one may conclude that a lack of nationwide commer-

cial channels contributes to an under-performance in political information supply—

particularly if the public channels also underperform in terms of news provision (as 

Table 4 indicates).

Table 4. Political Information Supply on the Two Largest Public TV Channels, 6:00 P.M. to 

12:00 A.M.



Esser et al. 261

Another powerful determinant for political information supply seems to be market 

competition. Here we will confine our examination to 2007 as this is the only year for 

which we have competition data (see Table 1, column 3). If we relate the data on chan-

nel competition to the 2007 data on program output (see Table 2) it emerges that mar-

kets with a high number of rival channels (like Germany, Great Britain, Italy, Spain) 

provide smaller levels of news and current affairs than markets with fewer channels 

(like Israel, Portugal, Norway, Greece). Austria and Switzerland are exceptions for 

reasons indicated earlier. We take this relationship as lending support to Hypothesis 4.

Hypothesis 6 explores the effects of public versus private channel ownership. Our 

study confirms previous research in that our data (as reported in Table 3) also show 

higher levels of political information programs on public than private channels. Since 

this is true for most (yet not all)10 countries and years, hypothesis 5a is supported. 

Hypothesis 5b, however, which expects commercial channels to rely more heavily on 

cheaper-to-produce genres like “news in brief” or “political talk,” is disconfirmed. As 

can be seen from Table 3, commercial channels have adopted over time the same mix 

of program genres that had proved successful on the public channels. The bulk of 

political information is broadcast via conventional “newscasts.”11 Ranking a distant 

second on both private and public channels are longer “news magazines,” followed by 

“political interview/discussion/talk shows” in third place. The short, headline-like 

“news in brief” format plays a peripheral role (see Table 3). In fact, if one is to find 

increases in low-cost formats like news flashes or talk shows, one must not look at 

private but public channels. On public channels, both formats have been growing con-

tinuously whereas the more expensive and substantive news genres have stayed stable 

at best. This presents us with a mixed picture for hypothesis 5c. Yes, there is a very 

slight tendency for public channels to go down the lighter route but the main trend 

goes the other way, with private channels adopting the proven genre mix of the public 

channels.

Hypothesis 6 addresses the important factor of funding. It expects public service 

broadcasters whose budgets are heavily dependent on advertising revenues and other 

forms of commercial income to perform poorer in their political information supply 

than less advertising-dependent public channels. The data in Table 4 lend some sup-

port to this hypothesis. Two advertising-dependent broadcasters, Spanish TVE and 

Austrian ORF, perform particularly weakly. Other broadcasters that reduced their 

informational program output in the 1990s and pursued a more entertainment-oriented, 

advertising-friendly approach (Italian RAI and Portuguese RTP) were prompted to a 

change of course through regulatory intervention. The highest amounts of political 

information programming are aired by public broadcasters that are traditionally 

financed almost exclusively by public or state funds (from Norway, Greece, and Israel; 

see Table 4). We take this as moderate support for hypothesis 6.

Picking up on the importance of government regulation, hypothesis 7 expects 

media policy to influence performance also, usually as a corrective measure against 

disapproved market influences. The highest amounts of political information supply in 

2007 are found on Israeli, Portuguese, Norwegian, and Greek channels. For Israel and 

Norway, this can be explained by public service obligations imposed not only on 



262  The International Journal of Press/Politics 17(3)

public but also on private channels. For example, the Israeli private broadcaster 

Channel 10 and the Norwegian private broadcaster TV2 were set up as hybrids, with a 

detailed public service mandate but with funding from advertising. In Israel in particu-

lar, the government is very involved in all aspects of broadcast programming, obligat-

ing private channels to extensive public affairs coverage (Katz 2009). In Portugal and 

Greece, where public broadcasters faced a dramatic economic and identity crisis after 

market shares plummeted, RTP1, RTP2, and ET1 have been restructured with the gov-

ernments’ blessing to provide, among other things, an information-richer program 

(Papathanassopoulos 2010; Sousa and Pinto 2005). Similar picture in Spain where 

public broadcaster TVE was stamped “obsolete and deficient” in 2005 by a government-

installed, independent expert commission; a subsequent restructuring also involved 

changes in the programming strategy, the implications of which are not yet reflected in 

our data (León 2010). In summation, we conclude that media policy decisions, in close 

interaction with market forces, are another formative influence on the shape and size 

of televisual political information environments.

Our final research question addresses perhaps the most interesting aspect, namely, 

the scheduling strategies in the thirteen television systems. Scheduling strategies can 

offer viewers multiple entry points to the news universe, or only one. The latter implies 

a reduced and impoverished opportunity structure for incidental news learning. This 

happens if the scheduling strategy of “pure blunting” is employed whereby TV chan-

nels duplicate the program offer of their rivals in the same time slot (Lin 1995; Litman 

1979). This is common among U.S. networks that all air their national news programs 

at 6:30 P.M. Eastern Time, 5:30 P.M. Central Time. Viewers who miss this early-eve-

ning time slot will not be offered another access point for national and international 

news until the next day. This practice came about for economic reasons as it allowed 

the networks to keep the successive peak viewing time clear for entertainment pro-

grams. The expansion of channels in Europe was not left to market mechanisms alone 

(as in the U.S. where the most-watched cable channels offer no news) but accompa-

nied by public policy considerations that led to the establishment of new regulatory 

bodies overseeing commercial channels for their contribution to informed citizenship 

(Papathanassopoulos and Negrine 2011). The difference in philosophies on both sides 

of the Atlantic has had important implications for levels of news consumption and 

political knowledge—which are both lower in the United States than in European 

countries—as documented by Curran et al. (2009) and Iyengar et al. (2009; see also 

Iyengar 2010). Our study follows the argumentation of these recent cross-national 

studies and not the argumentation of an U.S.-only study by Prior (2007) who finds 

merit in the old one-entry-point practice of the U.S. networks because it restricted 

choice in the pre–cable TV era. Recent U.S.-European comparative research suggests 

that “pure blunting” hinders monitorial citizens from having inadvertent news encoun-

ters, particularly if the news programs are aired in fringe time.

We examined the most widely watched, “generalist” channels in all thirteen countries 

for their scheduling strategies. We only looked at the placement of conventional “news-

casts” (main evening or late evening news programs) for this analysis—in line with the 

underlying theoretical argument. We disregarded “news in brief,” “news magazines,” 



Esser et al. 263

and “discussion/interview/talk shows” because of their different format and function: 

they do not aim to the same degree as newscasts to provide a broad, substantive, nonsub-

jective synthesis of the day’s relevant events and political developments.

We found five types of scheduling practices (see Table 5). The most diverse oppor-

tunity structure for capturing inadvertent audiences is found in Belgium, Great Britain, 

Israel, the Netherlands, Norway, and Sweden. Here, TV viewers of the big general-

interest channels find a high number of access points to straightforward news cover-

age. Both public and private channels air their news broadcasts at different times 

throughout the evening. The public service channels in these countries offer at least 

two (Belgium, Great Britain, and Netherlands) and in most cases three time slots for 

news: early evening (starting at 6:00 P.M. or 7:00 P.M.), mid-evening (starting at 8:00 

P.M. or 9:00 P.M.), and late evening (starting at 10:00 P.M. or 11:00 P.M.). The third time 

slot was usually added in the 1990s (except in Belgium, Great Britain, and Netherlands) 

when new competitors entered the scene. The private channels in all six countries 

contributed positively to increased competition by also devoting two or three time 

slots to newscasts, and always picked new, not-yet-occupied time slots. The public 

channels usually kept the starting times of their news programs throughout the thirty-

year period, with the exception of the Belgian Channel Een and Israeli Channel 1, 

which both shifted a news program to 7:00 P.M. in order to directly counter a commer-

cial competitor (“pure blunting”). At some commercial channels, there was a tendency 

to push later news programs even further out of peak viewing time (on British ITV and 

Belgium VTM) or drop them altogether (Dutch SBS6) but the overall picture in these 

countries with regard to scheduling practice is differentiated and option-rich.

Next in rank is Germany, a peculiar case with an unusually diverse scheduling 

strategy by two strong, directly competing public service channels, and a rather poor 

performance by private channels (Table 5). Public channels ARD and ZDF offer 

widely watched and well-respected news programs at 7:00 P.M., 8:00 P.M., 9:45 P.M., 

and 10:30 P.M., and have done so almost unchanged for the past thirty years. The pri-

vate channels tried out many time slots for their news programs in the 1980s but with-

out much success and eventually scrapped all news programs between 7:00 P.M. and 

midnight. In an attempt that can be described as part imitation, part differentiation both 

private channels decided to air their main evening news shows at 6:30 P.M. and 6:45 

P.M., respectively, just ahead of the flagship newscast of ZDF that opens the public 

channels’ nightly news offensive at 7:00 P.M. In summation, the two competing public 

channels offer a well-spread-out fare of much-viewed programs, but viewers of the 

private channels will not encounter any news between 7:00 P.M. and 12:00 A.M. Private 

channels thus provide few opportunities for capturing inadvertent news audiences.

Portugal and Greece also have a rich supply of news, surpassing several other coun-

tries in program time, but their big channels lag behind in viewership shares and schedul-

ing diversity. In both countries, the public service channels offer two time slots for news: 

early evening (starting at 8:00 P.M. or 9:00 P.M.) and mid-evening (starting at 10:00 P.M. 

or 11:00 P.M.). The programs in the later slot were relaunched and extended in the 1990s, 

in part as a result of government intervention. It is noteworthy that the southern European 

countries have later “peak” prime times, with the latest, in Greece and Spain, starting at 



264  The International Journal of Press/Politics 17(3)

10:00 P.M. The public channels in Portugal and Greece have their second time slot (start-

ing at 10:00 P.M. or 11:00 P.M.) in the heart of prime time, which cannot be said of the 

private channels in these two countries. At first, the big private channels tried out many 

slots for their news programs but soon decided to concentrate all news on just one slot 

starting at 8:00 P.M. The 8:00 P.M. slot in Greece is well outside peak viewing time, which 

is not ideal for accidental news encounters. In Portugal, the private newscasts at 8:00 P.M. 

coincide with the newscast on public RTP, which reduces news watching opportunities 

for people tuning in later. In summation, the opportunity structure for inadvertent audi-

ences is smaller than in the countries discussed so far (Table 5).

In Austria and Switzerland, the private channels are too weak to substantially enrich 

the political information environment. The public channels have enjoyed quasi-

monopolies as domestic providers of national and international news for the past thirty 

years. They offer two time slots for news: early evening (starting at 7:00 P.M. or 7:30 

P.M.) and midevening (starting at 9:50 P.M. or 10:00 P.M.), with the second slot being 

Table 5. Opportunity Structure of National TV News Environments for Capturing 
Inadvertent Audiences 

Belgium, Great 
Britain, Israel, 
Netherlands, 

Norway, 
Sweden Germany

Greece, 
Portugal

Austria, 
Switzerland

Italy, 
Spain

Number of 
exclusive time 
slots for public 
TV news

2–3 4 2 2 1

Number of 
exclusive time 
slots for private 
TV news

2–3 1 1 1 1–2

Scheduling 
strategy 
of private 
TV news: 
Imitation of 
diversification 
of time slots

Clear 
diversification

Mild 
diversification

Mild 
diversification

Imitation Imitation

Opportunity 
structure 
of public/
private news 
environments 
for capturing 
inadvertent 
audiences

+++++ ++++ +++ ++ ++



Esser et al. 265

extended from fifteen to thirty minutes in the 1990s. Otherwise, there is remarkable 

stability in the scheduling practice of ORF and SRG. The fragile private channels add 

little diversity to scheduling. Austrian ATV airs news only once, in the same time slot 

as public ORF (starting at 7:20 P.M.). Swiss TeleZüri and TeleBärn air their hyper-local 

private newscasts very early (6:00 P.M.) and then repeat them several times. Repeating 

is an interesting way of offering audiences more access points but the substantial gain 

of re-runs remains questionable.9

The leanest opportunity structure for inadvertent audiences—at least based on the 

criteria used here—is to be found in Italy and Spain (Table 5). Here we find the “typi-

cal U.S. American” model with all the big channels airing their main news programs 

only once, and airing them simultaneously in the same time slot. The Italian public 

broadcaster RAI carries its flagship newscasts from 8:00 P.M. to 9:00 P.M., and the 

Spanish public network TVE from 9:00 P.M. to 10:00 P.M. Occasional attempts in pre-

vious decades to offer a second time slot for newscasts have all been abolished. The 

same is true for the private channels. In Spain, both private channels air their news in 

the same slot as the two public channels; in Italy, one of the two private channels 

broadcasts at least one hour earlier (at 7:00 P.M.). In summation, we find the Italian and 

particularly the Spanish televisual information environments to follow the least spread 

out scheduling practices. But it must be emphasized that the picture would change if 

the programs of additional, smaller channels—beyond the big four—were taken into 

account, though this would be true for all countries involved.

Discussion

Our study is the first large-scale cross-national, longitudinal study of political infor-

mation opportunities in Europe. Table 6 summarizes the main results of this study by 

tying them back to the structure–conduct–performance paradigm. With regard to 

hypothesis 1 (see first row of Table 6) we conclude that Hallin and Mancini’s (2004) 

typology is unsuitable for categorizing differences in information program output of 

television systems. Many still rely on an “old” typology distinguishing public monop-

olies, private monopolies, and dual systems (with various subtypes; cf. Siune and 

Hulten 1998) and tried to marry this with components from Hallin and Mancini’s 

(2004) classification and Puppi’s (2009) differentiation between large and small 

media systems (see Papathanassopoulos and Negrine 2011). In sum, a satisfying solu-

tion for broadcast systems is still pending.

Reviewing the development of TV information programs of the past thirty years, our 

findings for hypothesis 2 indicate only a small tendency of European convergence (see 

second row of Table 6)—particularly the European public broadcasters were found to 

align their scheduling practice. By and large, however, we have to concur with 

Papathanassopoulos and Negrine’s (2011) assessment that broadcasters “in Europe still 

function as national media, despite attempts to bring them closer in terms of either regu-

latory systems or content” (p. 11). The main trend overwriting almost everything else is 

the positive contribution of the newly established commercial channels to the supply of 

information programs (see third row of Table 6). While this contradicts an important 



266  The International Journal of Press/Politics 17(3)

assumption of the political economy literature, several other assumptions of the politi-

cal economy literature are supported: Strong competition, private ownership, and heavy 

dependence on advertising are less than ideal conditions for a multifaceted supply of 

information programs (see results for hypotheses 4 to 6 in Table 6). Particularly in the 

Mediterranean polarized pluralist broadcast systems, negative outcomes of savage 

deregulation led to corrective measures by media policy makers or self-initiated read-

justments of program profiles by some channels (results for hypothesis 7).

With regard to our final research question (see last row of Table 6), our study is the 

first to systematically examine scheduling practices across a wide range of European 

channels. This analysis relates to the concept of inadvertent audiences that has become 

a prominent feature in the current comparative political communication literature. In a 

recent influential article on the “changing foundations of political communication,” 

Bennett & Iyengar (2008: 719) stated again that Scandinavian broadcasters offer their 

newscasts at “multiple points during the programming day, making it more likely that 

relatively apolitical viewers manage to encounter public affairs information on at least 

a sporadic basis.” Our findings let us conclude that this argument should not be over-

generalized. It is, indeed, true for Scandinavia, but the opportunity structures for cap-

turing inadvertent audiences in some other European countries are not much more 

advantageous than on the broadcast networks in the United States.

Notwithstanding the complexity of the relationship between structure and perfor-

mance (see also Fu 2003) we are convinced that our study contributes substantially to 

the new line of contextual analysis in political communication research. Previous schol-

arship paid little attention to context and has only recently begun to explore how con-

textual attributes of media systems, markets, and policies influence political information 

environments. These environments constitute the contextual opportunity structure for 

individual viewers and their chances of being well informed. For normative and empiri-

cally supported reasons, it is desirable that citizens learn about relevant public issues in 

order to make informed and effective choices about the exercise of state power. In 

addressing this issue, we have found previous scholarship to distinguish three determi-

nants for news learning opportunities (Delli Carpini and Keeter 1996; Luskin 1990; 

Prior 2007): first, the media environment, particularly the frequency with which infor-

mation is made available; second, people’s content preferences for information rather 

than entertainment; and third, a sense of civic duty as citizens to be informed about the 

major issues of the day. Notably, the study by Curran et al. (2009) indicates that—at 

least in the European context—people’s content preferences and sense of duty are in 

part a socialization outcome of the media environment. Growing up in a broadcast sys-

tem where the most-watched channels provide multiple options for news encounters 

does seem to affect people’s long-developed appreciation for information programs, 

and a sense of social obligation to follow it. This is in line with Sunstein’s (2001) theo-

retical argument that preferences “are a product, at least in part, of social circumstances, 

including existing institutions, available options, and past choices” (p. 106).

Growing up in a commercially driven, privately owned TV environment that faces 

only diminutive regulation—as is the case in the United States—can hardly be com-

pared with the situation in many West European countries (Papathanassopoulos and 



Esser et al. 267

Table 6. Overview of Results on the Relationship between “Structure” and “Performance” of 
Televisual Information Environments

Structure Performance

Membership of polarized pluralist media 
systems (as opposed to liberal or 
democratic corporatist broadcast 
models)

Does not correspond with similar group differences 
in political information supply. It does, however, 
correspond weakly with different models of 
scheduling practice (hypothesis 1)

Border-transgressing, Europe-wide 
trends of liberalization, marketization 
and technological change of broadcast 
systems

Correspond with transnational convergence trends in 
political information supply (hypothesis 2)

Expansion of television market through 
introduction of commercial channels

Corresponds with increase in political information 
supply within national TV environment (hypothesis 3)

Strong market competition between large 
numbers of rival channels

Corresponds with lower levels of political information 
supply within national TV environment (hypothesis 4)

Channel structure: Ownership and funding  

 Public structure of TV channel Corresponds with higher levels of political information 
supply (hypothesis 5a)

 Commercial structure of TV channel Corresponds with lower levels of political information 
supply, but does not correspond with higher level of 
cheaper-to-produce program genres like “political 
talk” (hypothesis 5b)

 Over-time relationship between public 
and private channels

Corresponds with mutual convergence: strong trend 
of commercial channels to adopt same-genre mix of 
information programs as established public channels; 
slight trend of public channels to adopt more 
cheaper-to-produce genres (hypothesis 5c)

 Public channels that depend heavily on 
advertising revenue

Corresponds moderately with lower levels of political 
information supply (hypothesis 6)

Media policy decisions regarding the 
structural setup of channels in order to 
“correct” for underperformance

Corresponds with higher levels of political information 
supply after intervention (hypothesis 7)

“Dual” structure of European broadcast 
systems mixing (often still strong) public 
service channels with (partly regulated) 
commercial channels

Does not universally correspond with a differentiated, 
option-rich scheduling practice that captures 
“inadvertent audiences” easily. In fact five scheduling 
models emerge (Research Question).

Negrine 2011). An important difference between Western Europe and the United 

States is, as Prior (2007) points out, that the expansion of channels and the expecta-

tions toward programming strategies in Europe has not been left entirely to market 

forces but addressed also as a matter of public policy (p. 282). These different contex-

tual conditions have led us to follow a different theoretical understanding of political 

information opportunities than the one offered in Prior’s (2007) U.S.-only study; our 

research is closer to the cross-nationally comparative work by Curran et al. (2009) and 

Iyengar et al. (2009; Iyengar 2010) instead.

We analyzed the programming practices of the largest and most viewed European 

TV channels but freely admit that we cannot say anything about actual consumption of 

these information programs. Using access to information as a proxy for consumption 



268  The International Journal of Press/Politics 17(3)

opportunity is certainly a simplification but one that previous studies have also used 

(see Prior 2007: 255-88). By focusing on information opportunities, we have been 

very cautious not to overstate our findings in terms of actual consumption (see 

Wonneberger 2011 for an example of how the actual use of political information 

remained high also with widened choice). This study is also silent on the actual content 

of the information programs that were aired since 1977, and its potential variation over 

time. What do we know about cross-temporal and cross-national differences in news 

content? Unfortunately very little. Some countries have experienced characteristic 

changes, others remarkable stability with regard to the framing and issue-orientation 

of news, but discrepancies in coding these content features have prevented us from 

drawing reliable conclusions for our own study (see the extensive discussion in 

Strömbäck and Kaid 2008). One of the rare systematic comparative analyses investi-

gating changes in the provision of hard and soft news over time and across countries 

is Brekken, Thorbjørnsrud, and Aalberg’s (2012) study. They examined three noncon-

secutive weeks of press and broadcast news output in 2008 and 2009 in Belgium, the 

Netherlands, Norway, Sweden, Great Britain, and the United States. They found that 

hard news was not significantly lower in Britain and the United States compared to the 

continental European countries, and that differences between commercial and public 

television channels in Europe were relatively small. They also found, like Curran et al. 

(2009) before them, that the share of hard news is greater than soft news in both televi-

sion and newspapers across European channels, although the share of soft news is ris-

ing (Curran et al. 2010). We conclude that there is a clear need to investigate the quality 

of information content more and we consider this a natural next step to this analysis. 

Existing research so far gives us little indication though that differences across time and 

channels are so vast that meaningful comparisons are no longer possible.

Within the limitations stated, we see an important contribution of our study in its 

attempt to advance contextual media analysis by clarifying the concept of political 

information environment and relating it to two other theoretical frameworks, the structure–

conduct–performance paradigm (McQuail 1992, 2010) and the opportunity structure 

approach (Delli Carpini and Keeter 1996; Gamson 2004a). We tried to incorporate 

contextual variables as explanatory factors into a hypothesis-driven, comparative 

design. The most visible result of our analysis may be a ranking of televisual informa-

tion environments with regard to the frequency of political programs and their acces-

sibility to viewers: Israel and Norway come off very well because of extensive time 

slots and a high degree of scheduling diversity whereas Spain and Austria come off 

less well as a result of smaller program windows and lower scheduling diversity.

Our description of the long-term developments in programming illustrates the com-

plexity and national variability of European broadcast systems. Generally speaking, our 

analysis indicates an overall upward trend in the availability of political information 

programs and the positive contribution of commercial channels to this development. The 

introduction of commercial TV has led—on average—to an increase in airtime for infor-

mational programs. It is an important qualification to the all-downhill-from-here attitude 

toward commercial television painted in some popular accounts of the writing on this 

subject. The overall increase in political information programs on the most-watched 



Esser et al. 269

general-interest channels in Europe may also be a reflection of an ongoing public debate 

about the role of television in democracy that pressurizes both private and public chan-

nels to pay tribute to their informational role.

That does not mean that commercial influences have only welcoming effects. After 

all, we also found that public channels that are heavily dependent on advertising rev-

enues offer fewer information programs than public channels that are not, and that 

fully advertising-financed private channels offer usually the least amounts.

Another one-size-fits-all explanation (besides commercialization) that has devel-

oped a life of its own in the writing on this subject could also be contextualized. The 

Hallin and Mancini (2004) typology turned out to be of only limited use for differen-

tiating political information environments. This may indicate that comparisons of 

broadcast models must take other dimensions into account than those put forward by 

Hallin and Mancini (2004). We would like to encourage future scholars to pursue our 

line of research as we believe that political information environments may become a 

valuable concept for comparative political communication research. They have the 

advantage of being less abstract, closer to actual news providers and news consumers, 

and easier to operationalize and measure. They combine macro-level institutional factors 

with micro-level supply and demand factors and can be easily related to existing mul-

tilevel models of comparative political communication research (see Norris 2009).

In addition to the limitations pointed out already, it has to be kept in mind that we only 

looked at the “big four” channels in each country; this may underestimate the measured 

supply in those few countries with early channel expansion. Since our analysis tells us 

little about the quality of information provided, it may be that the positive effect of the 

growing amount of information is at least partly wiped out by rising levels of soft news 

that are of little democratic value. As stated, only a large-scale content analysis of news 

over time and across different countries could address these concerns.

Authors’ Notes 

This article was created as part of the Network of European Political Communication Scholars 

(www.nepocs.eu).

Declaration of Conflicting Interests

The authors declared no potential conflicts of interest with respect to the research, authorship, 

and/or publication of this article.

Funding

The authors received no financial support for the research, authorship, and/or publication of this 

article.

Notes

 1. Belgium consists of two language-bound political information environments, and we ana-

lyzed only Dutch-speaking Flanders, where the majority of viewers (60 percent) and media 

organizations are based.



270  The International Journal of Press/Politics 17(3)

 2. Switzerland consists of three language-bound political information environments, and we 

analyzed only German-speaking Switzerland, where the majority of viewers (70 percent) 

and media organizations are based.

 3. We did not take a natural week out of each year but rather constructed an artificial week 

that consists of one randomly selected Monday per year, one randomly selected Tuesday 

per year, and so on. When one of the selected days fell within a one-month period before 

national elections, a different day was sampled.

 4. “Newscasts” were defined as “main evening newscasts,” airing five to seven times a week 

between around 6:00 P.M. and 9:00 P.M. and lasting fifteen to thirty minutes in northern and 

thirty to sixty minutes in southern Europe. Roundups and summaries of the day’s national and 

international affairs are at the core of this format. Typical examples are the ARD Tagesschau 

and RAI 1’s Telegiornale Uno. We also included “later evening newscasts” in this category 

that usually air between 10:00 P.M. and 11:30 P.M. as a follow-up to the earlier main news 

program. These later news programs review the day’s top stories and usually offer more 

extensive interviews or more detailed background reports. Typical examples are the ARD 

Tagesthemen or the ITV News at Ten. Business news and showbiz news programs (also if 

presented in a hard news format) were not considered as conventional news programs.

 5. “News magazines” last between thirty and sixty minutes and usually air on a weekly basis, 

although daily news magazines exist in some countries. This format offers explanations, back-

ground information, interviews, and in-depth analyses of news stories and events that have 

recently occurred or are ongoing at the time. The central aim is not to cover all the top stories 

of a day or week, but to set some thematic priorities and analyze them in detail. News maga-

zines focus less on straight news but emphasize feature reports and analyses as well as in-depth 

investigations. This format clearly differs from regular news broadcasts where the emphasis 

is on immediate dissemination, often with a minimum of analysis. Typical examples of news 

magazines are BBC1’s Panorama; BBC2’s Newsnight; ORF’s Report and ZDF’s Frontal 21.

 6. Political “interview/discussion/talk shows” are defined as programs that are based on a 

sequence of interviews with one guest at a time, or on a discussion setting with several 

guests debating a single theme at the same time. Talk shows are somewhat less structured 

than interview or discussion programs. Guests invited to a talk show (e.g., politicians, 

experts, victims) comment subjectively on a specific issue or a mix of current events and 

affairs, sometimes supplemented with short videos introducing new topics or guests. For 

talk shows to be included, at least half of the regular guests must be politicians or at least 

half of the topics discussed must be on conventional politics. Political interview/discussion/

talk shows last usually between thirty and ninety minutes and are usually aired weekly.

 7. The “news in brief” format is characterized by short, headline-centered reports on current 

events and affairs. Nonanalytical snapshots of information without analysis, interviews, and 

background information are at the center of this genre. The news in brief format usually last 

between one and five minutes at the most. An example is the news bulletin on BBC1 at 7:57 P.M.

 8. For example, the computation for 1977 is 252 : 720 = 0.35 or 35 percent; this figure is 

found in the bottom line of Table 2, which is labeled Variation Coefficient.

 9. To prevent distortion of the Swiss data, we coded only the first two re-runs of any repeated 

information program.



Esser et al. 271

10. In some European countries, the second public channel is profiled as the supplementary 

“daughter” channel of the first public channel, thus offering a very different program menu 

in order not to cannibalize the ratings of the “mother” channel. As a result, BBC2, NL2, 

RTP2, and TVE2 all offer smaller time windows for informational programs than the big-

gest commercial channel in Great Britain, the Netherlands, Portugal, and Spain.

11. For detailed characterizations of “newscasts,” “news magazines,” “political interview/ 

discussion/talk shows,” and “news in brief,” see earlier endnotes.

References

Aalberg, T., P. Van Aelst, and J. Curran. 2010. “Media Systems and the Political Informa-

tion Environment: A Cross-National Comparison.” International Journal of Press Politics 

15(3):255–71.

Bagdikian, B. H. 2004. The New Media Monopoly. Boston: Beacon Press.

Belt, T. L., and M. R. Just. 2008. “The Local News Story: Is Quality a Choice?” Political Com-

munication 25(2):194–215.

Bennett, W. L., and S. Iyengar. 2008. “A New Era of Minimal Effects? The Changing Founda-

tions of Political Communication.” Journal of Communication 58(4):707–31.

Ben-Rafael, E. 2001. “Israel: News, the National Obsession.” World Press Review 48(12):40.

Blekesaune, A., E. Elvestad, and T. Aalberg. 2012. “Tuning Out the World of News and Current 

Affairs. An Empirical Study of Europe’s Disconnected Citizens.” European Sociological 

Review 28(1): 110–126.

Blumler, J. G. 1970. “The Political Effects of Television.” In The Political Effects of Television, 

ed. J. D. Halloran, 68–104. London: Panther.

Brekken, T., K. Thorbjørnsrud, and T. Aalberg. 2012. “News Substance: The Relative Impor-

tance of Soft and De-contextualized News.” In How Media Inform Democracy: A Compara-

tive Approach, ed. T. Aalberg and J. Curran. New York: Routledge.

Curran, J., S. Iyengar, A. B. Lund, and I. Salovaara-Moring. 2009. “Media System, Public Knowl-

edge and Democracy: A Comparative Study.” European Journal of Communication 24(1):5–26.

Curran, J., I. Salovaara-Moring, S. Cohen, and S. Iyengar. 2010. “Crime, Foreigners and Hard News: 

A Cross-National Comparison of Reporting and Public Perception.” Journalism 11(1):1–17.

Delli Carpini, M., and S. Keeter. 1996. What Americans Know about Politics and Why It Mat-

ters. New Haven: Yale University Press.

D’Haenens, L., and F. Saeys. eds. 2007. Western Broadcast Models: Structure, Conduct and 

Performance. Berlin: Mouton.

Eisinger, P. K. (1973) The conditions of protest behavior in American cities. The American 

Political Science Review, Vol. 67, No.1, 11–28.

Eurobarometer. 2009. The Europeans in 2009. Special Eurobarometer 308/Wave 71.1. http://

ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_308_en.pdf.

Fu, W. 2003. “Applying the Structure-Conduct-Performance Framework in the Media Industry 

Analysis.” International Journal on Media Management 5(4):275–84.

Gamson, W. A. 2004a. “Bystanders, Public Opinion, and the Media.” In The Blackwell Companion 

to Social Movements, ed. D. Snow, S. Soule, and H. Kriesi, 242–61. Malden, MA: Blackwell.

Gamson, W. A. 2004b. “On a Sociology of the Media.” Political Communication 21(3):305–7.



272  The International Journal of Press/Politics 17(3)

Hajok, D., and B. Schorb. 1998. Informationssendungen europäischer Fernsehanbieter in der 

Prime Time. Ausgewählte Ergebnisse einer vergleichenden Analyse zur Präsenz von Infor-

mationsangeboten 1997. Media Perspektiven 1998(7):331–36.

Hallin, D. C., and P. Mancini. 2004. Comparing Media Systems. Three Models of Media and 

Politics. New York: Cambridge University Press.

Iyengar, S. 2010. “The State of Media Effects Research.” In Media and Society, ed. J. Curran, 

273–89. 5th Edition. London: Bloomsbury Academic.

Iyengar, S., K. S. Hahn, H. Bonfadelli, and M. Marr. 2009. “Dark Areas of Ignorance Revisited: 

Comparing International Affairs Knowledge in Switzerland and California.” Communica-

tion Research 36(3):341–58.

Jerit, J., J. Barabas, and T. Bolsen. 2006. “Citizens’ Knowledge and the Information Environ-

ment.” American Journal of Political Science 50(2):266–82.

Katz, Y. 2009. “Protecting Local Culture in a Global Environment: The Case of Israel’s Broadcast 

Media.” International Journal of Communication 3:332–50.

Klasson, K. T. 2008. “Construction of Spline Functions in Spreadsheets to Smooth Experimen-

tal Data.” Advances in Engineering Software 39(5):422–9.

León, B. 2010. “Spanish Public Service Media on the Verge of a New Era.” In Reinventing Pub-

lic Service Communication. European Broadcasters and Beyond, ed. P. Iosifidis, 197–208. 

Hampshire: Palgrave MacMillan.

Lin, C. 1995. “Network Prime-Time Programming Strategies in the 1980’s.” Journal of Broad-

casting and Electronic Media 39(4):482–95.

Litman, B. 1979. “The Television Networks, Competition and Program Diversity.” Journal of 

Broadcasting 23(4):393–409.

Luskin, R. C. (1990). Explaining political sophistication. Political Behavior, 12(4), 331–361.

Maloney, W., G. Smith, and G. Stoker. 2000. “Social Capital and Urban Governance: Adding a 

More Contextualized Top-Down Perspective.” Political Studies 48(4):802–20.

McManus, J. H. 2009. “The Commercialization of News.” In Handbook of Journalism Studies, 

ed. K. Wahl-Jorgensen and T. Hanitzsch, 218–36. New York: Routledge.

McQuail, D. 1992. Media Performance: Mass Communication and the Public Interest. London: 

SAGE.

McQuail, D. 2004. “Introduction.” In The Media in Europe. The Euromedia Handbook, ed.  

M. Kelly, G. Mazzoleni, and D. McQuail, 1–3. London: SAGE.

McQuail, D. 2010. McQuail’s Mass Communication Theory. 6th Edition. London: SAGE.

Meier, H. E. 2003. “Broadcasters in Competitive Environments beyond Convergence: Understand-

ing Programming Strategies of Public.” European Journal of Communication 18(3):337–65.

Norris, P. 2009. “Comparative Political Communications: Common Frameworks or Babelian 

Confusion?” Government and Opposition 44(3):321–40.

Papathanassopoulos, S. 2010. “The ‘State’ of ‘Public’ Broadcasting in Greece.” In Reinvent-

ing Public Service Communication. European Broadcasters and Beyond, ed. P. Iosifidis, 

222–32. London: Palgrave MacMillan.

Papathanassopoulos, S., and R. Negrine. 2011. European Media. Cambridge, UK: Polity.

Price, M. E. 2002. The Media and Sovereignty. Cambridge, MA: MIT Press.

Prior, M. 2007. Post-Broadcast Democracy: How Media Choice Increases Inequality in Political 

Involvement and Polarizes Elections. Cambridge, UK: Cambridge University Press.



Esser et al. 273

Puppis, M. 2009. “Introduction. Media Regulation in Small Countries.” International Commu-

nication Gazette 71(1–2):7–17.

Puppis, M., L. d’Haenens, and F. Saeys. 2007. “Broadcast Policy and Regulatory Choices.” 

In Western Broadcast Models: Structure, Conduct and Performance, ed. L. d’Haenens and  

F. Saeys, 61–78. Berlin: Mouton.

Robins, K. 2009. “Media and Cultural Diversity in Europe.” In We Europeans? Media, Repre-

sentations, Identities, ed. W. Uricchio. Bristol: Intellect.

Robinson, M. J. 1973. “Public Affairs Television and the Growth of Political Malaise: The Case 

of ‘The Selling of the Pentagon.’” American Political Science Review 70(2):409–32.

Schoenbach, K. 2008. “Trap Effect.” In The International Encyclopedia of Communication, ed. 

W. Donsbach, 5176–78. Vol. XI. Oxford, UK: Wiley-Blackwell.

Schoenbach, K., and E. Lauf. 2002. “The ‘Trap’ Effect of Television and Its Competitors.” Com-

munication Research 29(5):564–83.

Schudson, M. 1998. The Good Citizen: A History of American Civic Life. New York: Martin 

Kessler Books.

Shehata, A., and J. Strömbäck. 2011. “A Matter of Context: A Comparative Study of Media Envi-

ronments and News Consumption Gaps in Europe.” Political Communication 28(1):110–34.

Siune, K., and O. Hulten. 1998. “Does Public Broadcasting Have a Future? In Media Policy. Con-

vergence, Concentration and Commerce, ed. D. McQuail and K. Siune, 23–37. London: SAGE.

Sousa, H., and M. Pinto. 2005. “The Economics of Public Service Television and the Citizen-

ship Rhetoric.” Comunicacao e Sociedade 7:95–101.

Strömbäck, J., and L. L. Kaid, eds. 2008. Handbook of Election News Coverage around the 

World. New York: Routledge.

Sunstein, C. 2001. Republic.com. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Tarrow, S. 1994. Power in Movement. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Terzis, G., ed. 2007. European Media Governance. Bristol: Intellect.

Trappel, J. 2010. “Squeezed and Uneasy: Public Service Media in Small States.” In Reinvent-

ing Public Service Communication. European Broadcasters and Beyond, ed. P. Iosifidis, 

209–21. Hampshire: Palgrave MacMillan.

Whiting, G. J., and D. Stanfield. 1972. “Mass Media Use and Opportunity Structure in Rural 

Brazil.” Public Opinion Quarterly 36(1):56–68.

Wirth, M. O., and H. Block. 1995. “Industrial Organization Theory and Media Industry Analy-

sis.” Journal of Media Economics 8(2):15–26.

Wonneberger, A. 2011. Coping with Diversity: Exposure to Public Affairs TV in a Changing 

Viewing Environment. Amsterdam: University of Amsterdam.

Bios

Frank Esser, PhD is Professor of International & Comparative Media Research in the 

Department of Mass Communication and Media Research at the University of Zurich. His 

research focuses on cross-national studies of news journalism and political communication.

Claes H. de Vreese is Professor and Chair of Political Communication. He is the Director of 

the Center for Politics and Communication and Scientific Director of The Amsterdam School 



274  The International Journal of Press/Politics 17(3)

of Communication Research (ASCoR) in the Department of Communication Science at the 

University of Amsterdam.

Jesper Strömbäck is professor in Media and Communication, and professor and chair in 

Journalism, at Mid Sweden University, Sundsvall, Sweden. His research mainly focuses on 

political news coverage, political campaigning and marketing, the mediatization of politics, and 

comparative political communication research.

Peter van Aelst is an Associate Professor of political science at the University of Antwerp 

(Belgium) and founding member of the research group ‘Media, Movements and Politics’ (M2P). 

His research focuses on election campaigns, social movements and political communication.

Toril Aalberg is an Associate Professor of Media Sociology at the Norwegian University of 

Science and Technology (NTNU). She has published extensively in both Norwegian and 

International books and journals.

James Stanyer is Lecturer in Media and Communication Studies in the Department of Social 

Sciences at Loughborough University and member of the Loughborough Centre for 

Communication Research.

Günther Lengauer is Senior Post-Doc Researcher and Principal Investigator of the Austrian 

National Election Study at the Leopold-Franzens University of Innsbruck, Austria.

Rosa Berganza is Professor and Chair of Theory of Communication and Political Communication 

at the Faculty of Communication at University Rey Juan Carlos (URJC), Madrid, Spain.

Guido Legnante is an Associate Professor in Political Science at the Faculty of Political 

Science at the University of Pavia. His research interests are related to electoral studies and 

political communication.

Stylianos Papathanassopoulos is Professor in Media Organisation and Policy at the Faculty of 

Communication and Media Studies at the National and Kapodistrian University of Athens. His 

research interests are on European communications and new media policies as well as media effects.

Susana Salgado is a researcher and associate professor of Communication and Politics at the 

New University of Lisbon. Her main research interests are among others the issues related with 

political communication, electoral campaigns, Internet and the democratization processes.

Tamir Sheafer is an Associate Professor at the departments of political science and communication 

at the Hebrew university of Jerusalem. His research so far has focused on issues such as the role of 

charisma in politics, political personalization and media effects in Israeli political campaigns.

Carsten Reinemann is a professor of political communication at Ludwig-Maximilians-

University Munich, Germany. His research interests include political journalism, election cov-

erage, and campaign effects.


