Show simple item record

"Exvoto". Aproximación al pensamiento filosófico-educativo de José Antonio Ibáñez-Martín

dc.contributor.authorLuque, David
dc.date.accessioned2024-01-11T10:24:42Z
dc.date.available2024-01-11T10:24:42Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationLuque D. (2019). "Exvoto". Aproximación al pensamiento filosófico-educativo de José Antonio Ibáñez-Martín. Revista Complutense de Educación, 30(3), 797-811. https://doi.org/10.5209/rced.58907es
dc.identifier.issn1988-2793
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10115/28334
dc.descriptionJosé Antonio Ibáñez-Martín, a professor emeritus at the Complutense University of Madrid at present, is a fundamental marker in the history of education in Spain: being the first professor of Philosophy of Education, National Essay Awardee- among others- Director of the Revista Española de Pedagogía and the recepient of medal of Alfonso X, the Wise. More than 200 written texts that have served to configure a philosophical-educational thought that are perfectly identifiable can be added. This article, which moves in the field of hermeneutics and in the history of education, creates a systematic review of all his written texts to configure a map of ideas that caters internal coherence. It sets out from an interpretation scheme that deduces a philosophy of education, a conception of education itself and the politics of education from the anthropology deduced from the texts. The outcome is the narration of all the philosophical thought of the author.es
dc.description.abstractJosé Antonio Ibáñez-Martín, hoy catedrático emérito por la Universidad Complutense de Madrid, es un episodio fundamental en la historia de la educación en España: primer catedrático de Filosofía de la Educación, Premio Nacional de Ensayo -entre otros-, director de la Revista Española de Pedagogía y medalla de Alfonso X el Sabio. A esto hay que añadir más de 200 textos que han servido para configurar un pensamiento filosófico-educativo perfectamente identificable. Este artículo, que se mueve en el ámbito de la hermenéutica y la historia de la educación, hace una revisión sistemática de todos sus escritos para configurar un mapa de sus ideas que tenga coherencia interna. Para ello parte de un esquema de interpretación que deduce una filosofía de la educación, una concepción de la educación misma y de la política de la educación a partir de la antropología que se brota de los textos del autor. El resultado es narración de todo su pensamiento filosófico.es
dc.language.isospaes
dc.rightsAttribution 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectJosé Antonio Ibáñez-Martínes
dc.subjectHermenéuticaes
dc.subjectFilosofía de la educaciónes
dc.subjectTeoría de la educaciónes
dc.subjectPolítica de la educaciónes
dc.title"Exvoto". Aproximación al pensamiento filosófico-educativo de José Antonio Ibáñez-Martínes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.identifier.doi10.5209/rced.58907es
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 Internacional